دستوراالعمل به روز رسانی پورتال شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر
پورتال شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته در دسترس بوده و بهره گیری از خدمات الکترونیک موجود در آن، در تمامی ساعات شبانه روز امکانپذیر است.
رابط کاربری:
- پورتال این شرکت به گونه ای طراحی شده که علاوه بر سازگاری با تمامی مرورگرها در همۀ آنها به یک شکل مشاهده شود.
- از قالب کنشگرا یا Responsive استفاده شده است.
- طرح و شمای کلی سایت در تمامی صفحات و بخشها به یک صورت است.
- اندازۀ فونت مطالب ارسالی به منظور درج در سایت باید 14px است.
- رنگ های استفاده شده در متون، قالب سایت، تصاویر و جداول باید متناسب با موضوع وبسایت باشد.
- تمایز میان رنگ متن و زمینه به گونه ای باشد که خصوصا برای افراد کم توان با سهولت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.
- تصاویر و ویدئوها قبل از بارگذاری به یک اندازه قابل قبول و کم حجم با در نظر گرفتن کیفیت تصویر، تبدیل شود.
- کلیۀ واحدها ملزم به ارائۀ فایل ورد و یا هر نوع قابل ویرایش هستند. از این رو می توان مطالب مورد نظر را به صورت html در پورتال بارگذاری کرد.
- در صورت درخواست طراحی فرم های الکترونیک، فیلدهای اجباری در آن مشخص شود.
- توضیح متنی نحوۀ تکمیل فیلدهای فرم ها در پورتال به دفتر روابط عمومی ارسال شود.
محتوا:
- قواعد املایی و نگارشی در انتشار مطالب به درستی رعایت شود
- از واژگان بیگانه در متن استفاده نشود.
- در صورت طولانی بودن یک متن، پاراگراف بندی شود.
- محتوای ارائه شده با هدف و مأموریت سازمان سازگار باشد.
- متن بارگذاری شده شفاف باشد.
- اطلاعات تکمیلی پیرامون موضوع منتشر شده به منظور ارائه در سایت ارائه شود.
- عبارت ها و یا کلمات کلیدی متن ارائه شده به دفتر روابط عمومی حتما مشخص شده باشد.
- متن ارائه شده به دفتر روابط عمومی به منظور بارگذاری در سایت، با حوزۀ فعالیت سازمان مرتبط باشد.
- عناوین انتخابی ساده و قابل فهم باشند.
- به مطالب تکراری ارسال شده به این دفتر ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- حداکثر تعداد کاراکترهای عنوان صفحه 65 کاراکتر است.
- عنوان و محتوای مطالب ارسالی با یکدیگر تطابق داشته باشد.
- زیرعنوان ها کاملا با عنوان های اصلی مرتبط باشد.
- از عناوین صحیح و مرتبط با فایل ارسالی به منظور بارگذاری در سایت استفاده شود.
- مطالب نامرتبط با حوزۀ فعالیت شرکت در پورتال بارگذاری نخواهد شد.
- اطلاعات تماس تمامی مدیران و واحدها و اشخاصی که باید از بیرون از سازمان قابل دسترسی باشند در سایت بارگذاری و به روز رسانی می شود.
- اطلاعات تماس سازمان های بالادستی، زیرمجموعه و همکار به صورت مداوم به روز رسانی می شود.
- بخش های تماس با ما و دربارۀ ما کاملا از یکدیگر قابل تفکیک است.
- بخش های تماس با ما و دربارۀ ما در یک منو قرار می گیرند.
- آخرین نسخۀ RSS بخش اخبار و اطلاعیه ها همیشه در دسترس است.
- اطلاعات آماری مربوط به شرکت توزیع در بخشی مستقل قابل دسترسی است.
- مجموعۀ قوانین، مقررات، آیین نامه ها، بخشنامه ها و ضوابط با ذکر تاریخ تصویب سند به این دفتر ارسال شود.
- بخش نشریات، مقاله، گزارش و برنامه های جاری و آتی با ذکر تاریخ، عنوان، دسته بندی و نوع سند به روز رسانی شود.
- محتوای تولیدشده جدید و منحصر به فرد باشد.
- به روز رسانی سایت به صورت مداوم انجام می شود و تغییرات آن همواره ملموس است.
- بخش گالری تصاویر با عنوان های مرتبط و ذکر تاریخ بارگذاری و به روز رسانی می شود.
- برای تصاویر متن جایگزین Alt قرار داده می شود.
- برای هر فایل قابل دانلود، فرمت، حجم و تاریخ بارگذاری فایل ها قید می شود.
- تبلیغات نامرتبط و پنجره های بازشوندۀ خودکار و ناخواسته و یا امکان ایجاد آن بنا به درخواست واحدها وجود ندارد.
- شعار سال در تمامی صفحات قابل مشاهده است.
- صفحات خالی و بدون محتوا تا قبل از ارئۀ مطالب در سایت ایجاد نمی شود.
- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، پورتال ملی و استانی و سایر لینک های الزامی در صفحۀ اصلی سایت و در قسمتی مناسب قرار داده شده و در صورت لزوم به روز رسانی می شود.
- برای خدماتی که در پورتال گسترۀ وسیعی از اطلاعات و گردش کار را در برمی گیرد از زیرسایت استفاده می شود.
- در صورت درخواست طراحی زیرسایت، باید از قالب و چارچوب پورتال اصلی تبعیت کنند.
- کلیۀ مطالب و محتوای هر زیرسایت باید کاملا تخصصی و صرفا پیرامون موضع وب سایت باشد.
- لینک پورتال اصلی در تمامی زیرسایت ها قرار داده شود.
- بخش پیوندها جهت معرفی سایت های مرتبط با حوزۀ تخصصی هر زیرسایت بارگذاری و به روز رسانی می شود.
- آدرس تمامی زیرسایت ها باید با فرمت http://name.site.ir درج شود.
- نوآوری، خلاقیت و ابتکار عمل در تمامی بخش های پورتال چه از نظر شکلی و چه محتوایی رعایت شود.
- از برچسب ها به صورت مناسب استفاده شود.
مدیریت کاربران
- شمارشگر مراجعان برای تمام صفحات قرار داده شده است.
- واحدها می توانند پرسش های متداول مربوط به واحد خود را همراه با پاسخ مناسب به منظور بارگذاری در سایت شرکت به این دفتر ارسال کنند.
- بخش ارسال نظر در بخش های مورد نیاز و بنا به درخواست واحدها فعال می شود.
- قانون کپی رایت در انتشار عکس ها و مطالب ارسالی رعایت شود.
- حقوق معنوی پدیدآورندگان مطالب مندرج در وب سایت رعایت و نام، آدرس و وب سایت و لینک مرجع مطالب ذکر شود.
خدمات الکترونیک
- فرم الکترونیک ارتباط با مدیران شرکت و مسئول وب سایت با حفظ محرمانگی در سایت ایجاد شده است.
- بخش مدیریت مصرف در سایت به صورت مجزا به روز رسانی می شود.
- لینک های سالم محاسبۀ هزینۀ مصرف به صورت الکترونیک در سایت قابل دسترسی است.
- مطالب مربوط به نحوۀ مدیریت مصرف در بخش مدیریت مصرف بارگذاری می شود.
- شکایات و درخواست ها به صورت الکترونیک در سایت قابل ثبت و پیگیری باشد.
- شناسنامۀ خدمات الکترونیک و غیرالکترونیک به روز رسانی می شود.
- مراحل انجام کار و فرایند ارائۀ هر خدمت مشخص شود.
- فهرست شناسنامۀ خدمات شامل کلیۀ خدمات قابل ارائه در پورتال درج می شود.
- مدارک مورد نیاز به منظور دریافت هر یک از خدمات در سایت اطلاع رسانی می شود.
- نحوۀ ارائۀ خدمت و مکان تحویل آن مشخص شده است.
- شیوۀ دسترسی به کارکنان پاسخگوی هر خدمت و امکان تعامل و تماس بازدیدکننده با مسئول ارائۀ خدمت مشخص شده است.
- آخرین وضعیت انجام خدمت و نتیجۀ درخواست آن به درخواست کنندگان اعلام می شود.
- مشخصات واجدین شرایط و ضوابط دریافت هر خدمت اعلام می شود.
- هزینۀ دریافت خدمت و شیوۀ واریز آن مشخص می شود.
- بخش مشاهدۀ قبض در سایت فعال است. انواع خدمات ارائه شده در شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در سایت درج شده است.
- امکان بازیابی کد پیگیری از طریق شمارۀ ملی وجود داشته دارد.
سرعت، دسترس پذیری و امنیت
- وبسایت و خدمات آن به صورت شبانه روزی در دسترس است.
- در کلیۀ فرم های الکترونیک از کد کپچا استفاده می شود.
- صفحات به صورتی بارگذاری شده اند که در load شدن صفحات اصلی وبسایت مشکلی ایجاد نشود.
- از کدهای آمادۀ دیگر سایت ها استفاده نمی شود.
- استانداردهای امنیتی روی سرور سایت اعمال می شود.
- سیستم مدیریت محتوای سایت مورد استفاده دارای حداقل استاندارادهای امنیتی است.